Internationalisering
Internationalisering


Het Emelwerda College zorgt ervoor dat je als leerling ervaring opdoet in buitenlandse contacten. In het begin is dat best wel spannend. Het doel is niet alleen dat je meer en beter Engels spreekt. We willen je graag laten ervaren hoe boeiend het leven van mensen in andere landen is. Daarnaast wil de school de leerlingen Europees burgerschap bijbrengen. Europa zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden. Dit doen we met: 

• mailcontact met leerlingen in het buitenland
• werken in een digitale omgeving met buitenlandse leerlingen aan projecten
• uitwisselingsprojecten 

Internationalisering is dus een project met als doel het promoten van het natuurlijk erfgoed, een uitwisseling in het Engels en aandacht voor samenwerken, presenteren en andere algemene vaardigheden. In 2 mavo staat internationalisering op de lessentabel, in 3 mavo kunnen leerlingen solliciteren om mee te gaan met een uitwisseling en/of te fungeren als gastgezin.

Na al twee keer aan een meerjarig project te hebben deelgenomen is in 2015 bij Erasmus+ opnieuw een projectaanvraag ingediend wat resulteerde in een subsidie van de Europese Unie voor de mavo voor drie jaar, die begon in het schooljaar 2015-2016. Heel bijzonder, omdat slechts 9 scholen in Nederland deze subsidie hebben gekregen. 


Creativity @Work


Het Erasmus+ project Creativity @Work maakt het ons mogelijk uitwisselingen te organiseren voor mavo leerlingen. Tijdens de verschillende uitwisselingen in Nederland, Frankrijk, Spanje en Duitsland komen de leerlingen in contact met ZZP-ers in een creatieve sector, zien ze hun producten of diensten en horen ze hoe ze het bedrijf begonnen zijn. De leerlingen gaan zelf ook aan de slag in verschillende creatieve richtingen om te kijken waar hun talenten liggen. Elke school die meedoet, heeft zijn eigen specialiteit op creatief gebied. In Nederland zal de nadruk liggen op New Technology zoals 3D printen, Virtual Reality, etc. Tegelijkertijd leren ze wat erbij komt kijken, als je zelfstandig aan het werk gaat. Zo leren ze bijvoorbeeld een eenvoudig ondernemersplan te schrijven en hoe ze hun product/dienst kunnen promoten. De leerlingen gaan zo inzien dat je door gebruik te maken van je creatieve talent als ZZP-er overal in Europa aan de slag kunt gaan.


Onze school was als eerste aan de beurt als gastschool. De buitenlandse leerlingen kwamen zondagavond 18 november 2018 in Emmeloord aan en verbleven in gastgezinnen. Onze leerlingen volgden samen met hun buitenlandse gasten de hele week een aangepast programma. We begonnen op maandag met kennismakingspresentaties en vlogs, die de leerlingen al over hun school en de voorbereidingen hadden gemaakt. Daarna konden zij elkaar met Project Adventure beter leren kennen. Er werden gedurende de week verschillende workshops gevolgd: Hololens (Virtual Reality), Print on Wood, Green screen achtergrond ontwerpen, 3D printen, Totemversiering maken, Ondernemingsplan maken en een advertentie ontwerpen. 


We brachten op dinsdag een bezoek aan Leeuwarden, Culturele hoofdstad 2018, waar we de ochtend in de Blokhuispoort een programma hadden en o.a. ZZP-ers hebben ontmoet en geïnterviewd. Daarna volgde een stadswandeling met een gids, die ons de verschillende Street Art liet zien. 

De leerlingen waren blij met hun zelfontworpen 3D-prints, die ze op woensdagochtend kregen. Niet iedereen was blij met hun Photo on Wood, want die waren jammer genoeg niet bij iedereen gelukt. De middag werd doorgebracht met het gastgezin. Orchideeënhoeve, bezoek aan Artis, trampolinepark, schaatsen, bezoek aan Kampen, er is van alles verzonnen om de gasten een leuke tijd te bezorgen.  


Donderdagochtend was een serieuze morgen waar ze in groepjes een product moesten verzinnen en daarvoor een eenvoudig businessplan moesten schrijven. Ook moesten ze een korte pitch voorbereiden met een PowerPoint en advertentie om hun product te promoten. Er kwamen verrassende en originele producten/diensten uit. Bij het Cibap in Zwolle, een mbo school voor

creatieve beroepen, werden we die middag gastvrij ontvangen. De studenten van de Internationale afdeling daar hadden een programma met 3 creatieve workshops voor ons voorbereid en leidden ons ook door de school rond. 

Maar het meest hebben de leerlingen toch genoten van de feestavond op donderdag. Na het Chinese buffet zat de sfeer er meteen goed in en werd er volop gedanst op de muziek van DJ en oudleerling Jonathan Bults.

Op vrijdagochtend hebben de leerlingen hun bedachte producten gepitcht, hebben we nog een filmpje met uitleg over Sinterklaas laten zien onder het genot van warme chocolademelk met slagroom en heel veel Sinterklaas snoep. En hebben alle deelnemers hun gemaakte totembanners als aandenken aan de bomen op de binnenplaats van de Wilg bevestigd. Om 12 uur vertrok de bus die de gasten naar Schiphol bracht en konden wij terugzien op een overvolle, maar zeer geslaagde week. 



http://studentsreachingout.blogspot.nl
https://www.facebook.com/StudentsReachingOut/


Het project : Students Reaching Out is een samenwerking tussen scholen uit Zweden, Turkije, Spanje, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Het belangrijkste doel van het project is de leerlingen het belang van Goede Doelen en vrijwilligerswerk in binnen en buitenland te laten zien. Leerlingen zullen tijdens hun uitwisseling vrijwilligerswerk doen, geld inzamelen voor goede doelen en uiteindelijk gezamenlijk een ngo (non-gouvernementele organisatie) oprichten voor een gekozen goed doel. Ter voorbereiding doen ze in eigen land onderzoek naar sociale zekerheden, goede doelen organisaties en vrijwilligerswerk. Dit wordt dan tijdens de uitwisselingen gepresenteerd en vergeleken met de andere landen. In schooljaar 2015-2016 zijn er twee uitwisselingen : naar Turkije en naar Duitsland. In schooljaar 2016-2017 is er een uitwisseling in Spanje en in Nederland geweest en was het Emelwerda College gastschool. In 2017-2018 volgen nog uitwisselingen naar Zweden en Frankrijk. Leerlingen verblijven in gastgezinnen waardoor ze de andere cultuur goed leren kennen. Bij het project horen ook twee docentenuitwisselingen, in Nederland en in Turkije.

Training maatschappelijke stage, vrijwilligerswerk en goede doelen
Docenten uit zes landen waren bij ons op school te gast om deel te nemen aan een training over maatschappelijke stage, vrijwilligerswerk en goede doelen in het kader van het Erasmus+ project Students Reaching Out. Dit project is geschreven door docenten van de mavo-afdeling en heeft subsidie gekregen van de Europese Unie om gedurende de komende drie jaar in totaal zes leerlingenuitwisselingen en twee docententrainingen te organiseren. De deelnemende scholen willen onder andere op hun school maatschappelijke stage invoeren/handhaven. Leerlingen zullen tijdens hun uitwisseling vrijwilligerswerk doen, geld inzamelen voor goede doelen en uiteindelijk gezamenlijk een ngo (non-gouvernementele organisatie) oprichten voor een gekozen goed doel. Leerlingen en docenten zullen begin december naar Istanboel vertrekken voor de eerste uitwisseling met leerlingen uit Duitsland, Zweden en Turkije.

Nelleke Kramer van Carrefour geeft een presentatie over de rol van stagebemiddelaar

Leerlingenuitwisseling Istanbul



Van 7-12 t/m 11-12 2015 waren 8 leerlingen uit 3 mavo in Istanbul voor het Erasmus+ uitwisselingsproject Students Reaching Out. De leerlingen hadden vooraf al WhatsApp contact met de leerlingen daar en toen ze elkaar op de school ontmoetten was het ijs snel gebroken. De hele week is er in het Engels gecommuniceerd en dat ging uitstekend. Gedurende de week hebben onze leerlingen presentaties gegeven over nationale NGO’s, zoals Kika, Warchild, Orange Babies en Make a Wish. Ook was er een presentatie over Darussafaka, de kostschool waar de leerlingen verbleven. Dit is zelf een NGO en alles wordt betaald vanuit donaties. Hun leerlingen vertelden over het  Social Security systeem in Turkije.

Verder brachten we een bezoek aan AKUT, een NGO die bij natuurrampen in actie komt om mens en dier te redden. Gezamenlijk hebben de leerlingen posters gemaakt voor zelf verzonnen NGO’s en daar een toelichting bij gegeven. Omdat er vrijwilligerswerk gedaan moet worden tijdens de uitwisselingen hebben de leerlingen samen op school een muurschildering gemaakt. Natuurlijk hebben we ook een aantal hoogtepunten van Istanbul bekeken zoals het Dolmabahce paleis, de Blauwe Moskee en de Gran Bazaar en hebben we een boottocht over de Bosphorus gemaakt. Een middag in het pretpark Vialand was ondanks het slechte weer ook zeker een hoogtepunt. Het leven op een kostschool hebben ze goed leren kennen; de dagen waren lang,  de nachten soms wel erg kort. Een geweldige ervaring voor de leerlingen en zoals een van hen zei: 'de mooiste week uit mijn hele leven'.



Mavo

In 2010 is “Internationalisering” ook gestart op de mavo van het Emelwerda College. Het project ‘Living well in Europe’ samen met scholen uit Zweden, Frankrijk en Engeland, was onze eerste kennismaking.

De 2e klas mavo heeft een half jaar les, waarin ze, door middel van mails sturen, foto/video-opdrachten, powerpoints maken en bekijken, de leerlingen van de andere scholen leren kennen en ook de eet-, leefgewoontes, tradities, sporten enz.
In klas 3 kunnen de leerlingen ‘solliciteren’ naar de uitwisselingen in het buitenland en/ of het fungeren als gastgezin in Nederland.

Dit eerste project is zo goed bevallen, dat we in 2012 deelnamen aan een 2-jarig project: “Back to the Future”.
Deze keer met scholen uit Polen, Frankrijk en Engeland.

De uitwisseling naar Bordeaux, Frankrijk hebben we in mei gehad en was een succes!
Enkele reactie van leerlingen: “Het was een fantastische tijd”
“Ik heb er beter Engels door leren spreken”
“Ik ken nu ook de cultuur en gewoontes in Frankrijk”
“Het is goed geweest voor mijn sociale vaardigheden”

Op meerdere gebieden dus een aanwinst als ‘vak’ op de lessentabel! 
  

Project Internationalisering

Het project Internationalisering komt voor op de lessentabel van Mavo-2 en in de derde klassen havo en vwo. Naast bovengenoemde doelen heeft het project, door de versterking van de vakken Geschiedenis, Economie en Aardrijkskunde, ook een sterke kenniscomponent gekregen. Leerlingen krijgen ook een beoordeling. Het cijfer voor het project telt op het derde rapport mee bij alle vakken die bij het project betrokken zijn. Dus ook voor Engels: dit omdat bij de “uitwisseling” (die voornamelijk plaats vindt via de mail) de voertaal Engels is. Elk jaar vinden er bezoeken plaats. Tijdens het cursusjaar bezoekt een aantal leerlingen een Europees land. Leerlingen uit verschillende klassen hebben via de e-mail contact met leerlingen uit andere landen. De leerlingen zijn in de afgelopen jaren al in Cordóba, Spanje, in Ierland en Italie geweest. Docenten hebben naast een bezoek aan deze landen ook een studiebezoek gebracht aan landen als Noorwegen en Malta. Leerlingen uit Frankrijk, Engeland en Zweden hebben in dit najaar een bezoek gebracht aan onze school en onze streek. In het programma zijn bezoeken gebracht aan de culturele bijzonderheden van de Noordoostpolder, Urk, Vollenhove en verdere omgeving. Het schaatsen op de ijsbaan Thialf behoorde tot een van de hoogtepunten! De subsidies stellen ons in staat om de kosten voor deelname laag te houden, terwijl het serviceniveau hoog te noemen is. Leerlingen gaan onder begeleiding in relatief kleine groepen op een veilige en verantwoorde manier op reis.