U bent hier:   Home
  |  Inloggen

Article Details

2 mavo naar Ameland 13-9-2016

Op 5 september vertrokken we met  56  leerlingen uit mavo 2 en 6 docenten met bus en boot naar Ameland. Bij de haven in Nes stonden de fietsen al klaar en konden we vertrekken naar het dorpje Buren. We verbleven in 3 boerderijen . Eenvoudige accommodaties, waar we ook zelf voor ons eten moeten zorgen. Dat werd ook zonder gezeur gedaan. Maar de slaapzalen netjes houden was toch teveel gevraagd. Ongelooflijk wat een troep er binnen 1 dag wordt gemaakt.

Na aankomst vertrokken de leerlingen met hun klas naar het strand om daar kennismakingsactiviteiten te doen. Maar door het mooie weer besloten we ons vooral in het water te amuseren. Na terugkomst waren de boodschappen gebracht en ging de corveeploeg koken en konden we heerlijk buiten eten, een beetje gehaast  omdat we om 19.00 uur de wadexcursie hadden. Gelukkig lag het wad dit jaar wel bijna droog en kon de excursie doorgaan. In 2 groepen gingen we onder begeleiding van een gids het wad op en zagen we krabben, garnalen, oesters etc. Het was al bijna donker toen we terug kwamen. Op de boerderij moest de corveeploeg eerst nog de rommel opruimen en de rest ging werken aan een muurkrant, waarop het verslag van de werkweek komt. Er werd nog een kennismakingsspelletjes gedaan en toen was het al bedtijd. Niet alle leerlingen hadden daar zin in dus zelfs de eerste avond waren er al enkele leerlingen die bij de docenten moesten slapen, omdat ze lawaai bleven maken.

De volgende dag, na een te korte nacht, konden we buiten aan onze cultuurmorgen beginnen. Leerlingen konden kiezen uit diverse culturele activiteiten, zoals pentekenen in het oude dorp, aquarelleren in de duinen, zandsculpturen maken op het strand, Ameland uitbeelden in zwart/wit en een illustratie maken bij een verhaal. Na de lunch leerden de leerlingen elkaar nog beter kennen tijdens Project Adventure. We gingen weer op tijd koken en eten omdat om 19.00 de tractortocht over het strand naar het uiterste puntje in het oosten van het eiland begon. Bij het Hon zagen we eerst een dood zeehondje liggen maar later gelukkig ook nog een levende. Na een tijd op het strand en de duinen te hebben gelopen, weer terug met de tractor en ook nu was het al donker toen we bij de fietsen terug kwamen.

Op woensdag bezochten we de middelbare school in Nes en interviewden de tweede klassers daar, gevolgd door een lijnbaltoernooitje en een touwtrekwedstrijd. Leerlingen waren leuk met elkaar aan het kletsen en ontspannen aan het sporten. Leuk om te zien hoe gemakkelijk ze mengden. De hindernisbaan was helaas bezet en we besloten meteen naar het strand te gaan . Die middag hebben we echt kunnen  genieten van zon, zee en strand. Na het avondeten eerst weer even werken aan de muurkrant, waar de uitgewerkte interviews van die ochtend op moesten komen. Met de meegebrachte cadeautjes werd ’s avonds het kitchspel gespeeld , waarbij we weer prachtig inzicht kregen in de karakters van de leerlingen.

Op donderdag gingen de leerlingen in groepjes fietsen over het eiland en werd er een fotospeurtocht in Nes of in Hollum gedaan. Ook nu weer prachtig weer dus heerlijk om over het schelpenpad dwars door de duinen naar de vuurtoren te fietsen. Rond twee uur waren de meesten wel aangekomen op het strand bij Hollum en konden we daar ook nog een duik nemen. Terug op de boerderij was er patat met frikadellen en moest er helaas alweer opgeruimd en ingepakt worden. Tot slot nog een laatste keer naar het stand gefietst en in het donker een lange strandwandeling gemaakt, een mooie gelegenheid voor een goed gesprek.

Op vrijdag moest de boerderij nog schoon gemaakt worden en kwam er weer van alles onder de bedden vandaan. We vertrokken vermoeid door te weinig slaap, maar met een voldaan gevoel.  De leerlingen hebben elkaar en hun mentor goed leren kennen en zo een basis gelegd om samen een fijn jaar tegemoet te gaan.