Internationalisering
Internationalisering



 
Het Emelwerda College zorgt ervoor dat je als leerling ervaring opdoet in buitenlandse contacten. In het begin is dat best wel spannend. Het doel is niet alleen dat je meer en beter Engels spreekt. We willen je graag laten ervaren hoe boeiend het leven van mensen in andere landen is. Daarnaast wil de school de leerlingen Europees burgerschap bijbrengen. Europa zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden. Dit doen we met: • emailcontact met leerlingen in het buitenland • werken in een digitale omgeving met buitenlandse leerlingen aan projecten • uitwisselingsprojecten • werkweken in het buitenland • kans op een werkvakantie in het buitenland. Internationalisering is dus een project met als doel het promoten van het natuurlijk erfgoed, een uitwisseling in het Engels en aandacht voor samenwerken, presenteren en andere algemene vaardigheden. Bij het project zijn verschillende andere Europese landen als Spanje, Ierland, Polen, Frankrijk, Engeland en Noorwegen betrokken.


Internationalisering / project “een 10 voor Europa”





 
Dit jaar zijn we in de 3e klassen van de afdeling HV gestart met het project "Een 10 voor Europa". Dit project wordt ook wel het Europees Parlement Ambassador School-programma genoemd en het geeft scholen de kans zich te kwalificeren als Ambassador School van het Europees Parlement. Het programma heeft tot doel jongeren in het voortgezet onderwijs op een aantrekkelijke en interactieve manier bewust te maken van de invloed van de Europese Unie in hun dagelijks leven.

De drie European Junior Ambassadors van het Emelwerda College zijn Simone Kempenaar, Michelle Broens en Carli Wolbers.  Zij hebben samen met 9 andere leerlingen uit 3HV in april een reis van 6 dagen gemaakt naar Carndonagh in Ierland. Deze reis werd meteen gevolgd door een tegenbezoek van 12 Ierse leerlingen en 2 van hun docenten van de Carndonagh Community School aan onze school. Samen hebben de leerlingen gewerkt aan hun voorstelling van Europese waarden in een “tegeltableau”. 

De 3e klassen hebben het hele jaar gewerkt aan Europese thema’s en zich daarbij in kleine groepen verdiept in een van de 28 landen. 
Dinsdagmiddag 31 mei gaan ze met behulp van hun kennis een landenmarkt organiseren in de gymzalen van de school. 
Internationalisering staat al 10 jaar op het programma van de 3e klassen HV van het Emelwerda College. We hebben vanaf het begin gekozen voor projectlessen in klas 3 met aandacht voor geschiedenis Europa, organisatie Europa, invloed Europa met daarnaast een Internationaal project waarbij samengewerkt wordt met scholen (leerlingen, docenten en …) uit verschillende landen van Europa. 

Niet alleen de afdeling HV houdt zich intensief bezig met Internationalisering, ook op de Mavo. Daar werken de leerlingen samen met hun docenten aan een Erasmusproject tussen ?tig scholen. Dit is voor de Mavo het 3e internationale project. Ook de Vmbo Kb afdeling heeft ervaring met een Comenius project rond het thema agressie. Nu op deze afdeling de samenwerking met het Zuyderzee college vorm heeft gekregen is er samen met vier andere landen gewerkt aan de opzet van een nieuw Europees Erasmus scholenproject. Dit in de hoop om er schooljaar 2016-2017 mee te kunnen beginnen.

 

Internationalisering 3HV

In oktober 2013 zijn we gestart met ons vierde Comenius project. Binnen de lessen Internationalisering in 3HV neemt een Comenius project een aparte plek in. Het is een tweejarig project dat samen met scholen uit andere Europese landen wordt uitgevoerd en dat door de EU wordt gesubsidieerd. Hierdoor is het mogelijk dat vertegenwoordigers van de deelnemende scholen elkaar ook daadwerkelijk ontmoeten tijdens uitwisselingen. Het is daarbij de bedoeling dat elke deelnemende school een keer gastland is. Wij zijn pas tegen het einde, voorjaar 2015, aan de beurt.

Dit keer staat water in ons project centraal. Daarbij ligt het accent op het gebruik van de taal (Engels) en creativiteit. Op dit moment zijn de leerlingen gedurende twee lessen bezig met het maken van een banner waarop een eigen uitspraak over water komt. Deze zullen binnenkort een plekje krijgen in de hal en gangen. Uiteraard blijven de geografische en fysische aspecten niet helemaal onderbelicht. Leerlingen van de verschillende scholen houden al bij hoeveel regenwater er valt bij de verschillende scholen en tijdens de uitwisselingen worden er watermonsters genomen in de buurt van de verschillende scholen. Deze monsters zullen worden geanalyseerd door leerlingen van onze Italiaanse partnerschool.

Onze partners zijn behalve de Italiaanse school op Sicilië, een Spaanse school op Tenerife, een Franse school in de buurt van Bordeaux, een Ierse school uit Noord Ierland, een Tsjechische school uit een stadje in de buurt van Praag en een Duitse school uit Bamberg. De laatste school is het eerste gastland. Van 2 november t/m 5 november zijn hier docenten van alle partnerscholen aanwezig om het project nader uit te werken. Ook zal dan een logo voor het project worden gekozen. Leerlingen konden tot de herfstvakantie een logo insturen. De drie mooiste worden meegenomen naar Bamberg waar uit alle inzendingen van alle landen de meest geschikte wordt gekozen.

Project "Waterworks, European ways" van de afdeling 3HV.

 

Project Internationalisering

Het project Internationalisering komt voor op de lessentabel van Mavo-2 en in de derde klassen havo en vwo. Naast bovengenoemde doelen heeft het project, door de versterking van de vakken Geschiedenis, Economie en Aardrijkskunde, ook een sterke kenniscomponent gekregen. Leerlingen krijgen ook een beoordeling. Het cijfer voor het project telt op het derde rapport mee bij alle vakken die bij het project betrokken zijn. Dus ook voor Engels: dit omdat bij de “uitwisseling” (die voornamelijk plaats vindt via de mail) de voertaal Engels is. Elk jaar vinden er bezoeken plaats. Tijdens het cursusjaar bezoekt een aantal leerlingen een Europees land. Leerlingen uit verschillende klassen hebben via de e-mail contact met leerlingen uit andere landen. De leerlingen zijn in de afgelopen jaren al in Cordóba, Spanje, in Ierland en Italie geweest. Docenten hebben naast een bezoek aan deze landen ook een studiebezoek gebracht aan landen als Noorwegen en Malta. Leerlingen uit Frankrijk, Engeland en Zweden hebben in dit najaar een bezoek gebracht aan onze school en onze streek. In het programma zijn bezoeken gebracht aan de culturele bijzonderheden van de Noordoostpolder, Urk, Vollenhove en verdere omgeving. Het schaatsen op de ijsbaan Thialf behoorde tot een van de hoogtepunten! De subsidies stellen ons in staat om de kosten voor deelname laag te houden, terwijl het serviceniveau hoog te noemen is. Leerlingen gaan onder begeleiding in relatief kleine groepen op een veilige en verantwoorde manier op reis.